JU1 besöker Elis Textils mattvätt i Järfälla

JU1 besöker Elis Textil Service AB:s anläggning för tvätt av mattor i Järfälla. Eleverna får först besöka det stora tvätteriet och sedan en företagspresentation av platschefen och försäljningschefen.

Elis är ett företag med verksamhet i 29 länder. I Sverige finns 25 stora tvätterier för arbetskläder till företag, handdukar till hotell och lakan till sjukhus m.m. Elis äger alla textilier och hyr ut och tvättar dem åt kunderna. Från Elis i Järfälla levereras 6 000 nytvättade mattor om dagen i 55 bilar till hela Stockholmregionen från Södertälje till Uppsala. Kunderna vill ha miljövänliga material och tvättprocesser, och Elis vill vara med och leda hållbarhetsutvecklingen. För eleverna blir det både affärsidé, kalkylering, bokföring, marknadsföring, hållbarhet och ledarskap.

Studiebesök elever