Solnas företag är mer nöjda med stadens service
Solna stad klättar i undersökningen av kommunernas service som genomförs av Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) och Stockholm Business Alliance (SBA). Totalt ökar Nöjd Kund Index (NKI) från 72 förra året, till 77 i årets mätning. Genomsnittligt NKI för alla kommuner är 74.
I undersökningen får företag som har varit i kontakt med staden inom brandskydd, bygglov, markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll, serveringstillstånd och upphandling betygsätta upplevelsen av stadens service. Solna stad ökar inom samtliga serviceområden; information, tillgänglighet, bemötande, kompetens, rättssäkerhet och effektivitet.
Högst betyg får serveringstillstånd (NKI 86), brandskydd (NKI 83), livsmedel (NKI 80) och miljö- och hälsoskydd (NKI 80), men företagen är även nöjda med markupplåtelse (NKI 70) och bygglov (NKI 63), som klättrat ordentligt sedan förra årets undersökning.
- Den här mätningen bekräftar den bild som vi har – att Solnas företag är nöjda med den service vi ger. Det innebär inte att vi kan luta oss tillbaka, utan vi måste fortsätta att förbättra företagsservicen. Det är en förutsättning för Solnas starka tillväxt, säger Pehr Granfalk, kommunstyrelsens ordförande, Solna stad.
Klättrar i rankning av storstadskommuner
Solna stad klättrar från plats 29 till 12 i jämförelsen mellan storstäder och storstadsnära kommuner. Staden klättrar även från plats 43 till plats 18 bland kommuner med fler än 40 000 invånare.
Myndighetsområden | NKI 2021 | NKI 2020 |
---|---|---|
Markupplåtelse | 70 | 63 |
Miljö- och hälsoskydd | 80 | 80 |
Livsmedelskontroll | 80 | 75 |
Serveringstillstånd | 86 | 79 |
Brandskydd | 83 | 84 |
Bygglov | 63 | 55 |
Serviceområden | NKI 2021 | NKI 2020 |
---|---|---|
Information | 76 | 71 |
Tillgänglighet | 76 | 73 |
Bemötande | 83 | 78 |
Kompetens | 80 | 74 |
Rättssäkerhet | 79 | 73 |
Effektivitet | 77 | 73 |
Kontakta oss
Dela sidan