Bondgårdstema engagerar i förskolan

I förskolan kombineras omsorg och lärande. Också de yngsta barnen förväntas kunna ha inflytande över sin dag och deras intressen ska påverka verksamheten. Ett bondgårdsprojekt på avdelningen Kulan på Juvelens förskola i Vasalund visade sig vara ett lyckokast, som kombinerade många av de läroplansmål som styr förskolan idag.

Det började i det lilla förra hösten med lamm, höns och katter - hur de ser ut och hur de låter. Det växte och blev till slut ett tema som även kom att inbegripa återbruk och återvinning.

På Kulan går barn i åldern 1 till 3 år. Pedagogerna introducerade bondgårdstemat genom att tillsammans med barnen plocka fram avdelningens alla lantdjur: ankor, grisar, getter, får, hästar, kor och katter. Barnen fick också bekanta sig med dem genom att sjunga sånger på samlingen, läsa böcker, använda djuren i lekar och som bildstöd i olika aktiviteter.

– Barnen har själva tagit initiativ till att prata om djuren, till exempel genom att jämföra våra leksaksdjur med de bilder vi satt upp på avdelningen. De pratar om vad djuren heter, som galt, sugga och kulting, säger Sara Eklund, förskollärare på förskolan Juvelen.

Tillsammans har Kulan skapat sin egen hage på avdelningen genom att använda återvunnet wellpapp som grund. Barnen fick måla med händer och fötter och till slut fanns det både gräsytor och fullt av djur i hagen.

Förskolan strävar efter att använda återvinningsmaterial för att uppmuntra till återbruk och kreativitet när det kommer till barnens skapande. Det har resulterat i att barnen ofta tar med sig material utifrån och ber om att få skapa med det. Förskolan går även gemensamt till återvinningsstationen flera gånger i veckan

Den egna hagen blev snabbt en samlingsplats på Kulan.
– Det har skapat flera språk- och matematikaktiviteter där vi använt oss av bondgårdsdjuren. Till exempel började barnen kategorisera djuren vilket ledde till spontana matematiska undervisningsstunder där djuren sorterades och kategoriserades utifrån familj.

Barnens intresse och nya kunskaper förde hela tiden projekt framåt. Genom utflykter till en närliggande 4H-gårdar kunde barnen observera hur bland annat får och getter luktade och kändes. Tillsammans satte barn och pedagoger ord på dofter och känslointryck.

– När vi lite senare åkte till en större 4H-gård fick barnen också träffa kor. ”Den är snorig”, sa ett barn och pekade på kossans blöta nos. ”Kossan kanske är förkyld”, fick vi som svar.

Mötena med djuren och aktiviteterna i barngruppen blev ett bra sätt att uppmärksamma vård och omsorg, respekt och integritet kopplat till djuren och till barnen som individer. Samtalen kretsade bland annat kring frågorna: Hur är det möjligt att se på djuren när de vill vara ifred och hur visar de att de gärna vill bli klappade?

– Vi upplever att utflykterna har stärkt barnens tillit till sig själva och rörelseförmåga och rörelseglädje, säger Sara Eklund.

Förskolans uppdrag Visa Dölj

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla:

  • självständighet och tillit till sin egen förmåga,
  • nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära,
  • förmåga att fungera enskilt och i grupp, samarbeta, hantera konflikter och förstå rättigheter och skyldigheter samt att ta ansvar för gemensamma regler.
  • ett nyanserat talspråk och ordförråd samt förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra i olika sammanhang och med skilda syften,
  • förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp,
  • förståelse för samband i naturen och för naturens olika kretslopp samt för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra,
  • förståelse för hur människors olika val i vardagen kan bidra till en hållbar utveckling,
  • förståelse för naturvetenskap, kunskaper om växter och djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen.

Kontakta oss

Solna stads kontaktcenter

08-746 10 00

Senast uppdaterad