Utbyggnaden av regionalt cykelstråk längs E4 påskyndas
Solna stad, Sollentuna kommun, Stockholms stad, Trafikverket och Region Stockholm är överens om behovet av att snabba på utbyggnaden av de regionala cykelstråken.
![](/images/18.307a2eb218d2a83f731e8ff/1706258358007/ima135964_HR_Ellinor%20Hall%20(1).jpg)
Fotograf: Ellinor Hall
Parterna har undertecknat en intentionsförklaring som innebär att det
regionala cykelstråket Norrtull-Häggvik byggs ut för att skapa högre cykelflöden på sträckan.
– Nu har vi samsyn om att bygga ett pendlingsstråk för cykel som går parallellt med motorvägen E4. Solna ansvarar för delsträckan mellan Haga Norra och Frösundavik. Där ska vi höja standarden rejält, säger Bernhard Huber, ordförande i tekniska nämnden som har signerat intentionsförklaringen för Solnas del.
Cykelstråket mellan Stockholm och Sollentuna ligger till största del i Solna. Cykelstråket har potential för ett högre cykelflöde men för det krävs standardhöjningar och ny infrastruktur på delar av sträckan.
I intentionsförklaringen är parterna överens om följande:
- Trafikverket, Solna stad och Sollentuna kommun och Stockholms stad har för avsikt att bygga ut stråket till regional standard.
- Trafikverket har för avsikt att bygga ut stråket mellan Haga södra och Linvävartorpet längs östra sidan av E4.
- Trafikverket har för avsikt att ta fram en fördjupad utredning kring trafikplats Järva Krog och verka för ökad trafiksäkerhet och framkomlighet i det regionala cykelstråket.
- Sollentuna kommun ska tillsammans med Trafikverket genomföra
en utredning kring en gen och planskild passage för gående
och cyklister över Häggviksrondellen. - Solna stad har för avsikt att på kommunägd mark bygga ut stråket
längs den östra sidan av E4 i samplanering med Trafikverket. - Stockholms stad har för avsikt att bygga ut stråket från Norrtull
till kommungränsen mot Solna stad. - Region Stockholm avser att årligen sammankalla aktörerna och följa upp genomförandet av åtgärder i stråket, samt att vid behov stötta kommunerna och samordna ansökningar av statlig medfinansiering. Regionala cykelstråk är prioriterade i Länsplan för regional transportinfrastruktur.
- Parterna är överens om att snabba på utbyggnaden av det regionala cykelstråket. Parterna har som intention att bygga ut cykelstråket
så långt som möjligt innan 2030.
Ta del av intentionsförklaringen Pdf, 850 kB, öppnas i nytt fönster. .
Kontakta oss
Dela sidan